Gemiddeld staat een vacature 27 dagen open. De beste kandidaten hebben na 10 dagen al iets anders gevonden. Dat blijkt uit cijfers van Office Vibe. Dat houdt in dat je als recruiter erbij gebaat bent vacatures snel in te vullen. Hoe trek je nu nieuwe, geschikte kandidaten aan? Dit zijn de vijf beste online recruitment tips voor 2019.
Tip 1: Zorg ervoor dat je vindbaar bent
Door de juiste teksten te schrijven, je bezig
te houden met zoekwoorden en te letten op de opbouw van de site, wordt je beter
gevonden. Zonder een goed vindbare vacature is de kans dat je een reactie
krijgt klein. Daarom moeten ook de vacatureteksten SEO-vriendelijk zijn. De
juiste zoekwoorden moeten er in terugkomen.
Het is de moeite waard te investeren in een specialist die dit voor je regelt.
Dat hoeft niet eens heel duur te zijn, maar het levert wel genoeg op.
Tip 2: Wees duidelijk
Waar zoekt het bedrijf precies naar? Aan welke omschrijving moet de kandidaat voldoen? Probeer een duidelijke tekst te schrijven. In 2019 is helder communiceren een echte must. Sommige vacatureteksten zijn wollig geschreven. Ze staan vol managementtaal, waarvan de kandidaat (nog) geen kaas heeft gegeten. Kandidaten zijn meer geneigd te reageren als ze direct snappen wat hun werk in gaat houden en welke voorwaarden hier tegenover staan. Zorg dus voor scherpe vacatureteksten!
Tip 3: Maak gebruik van eigen netwerken
Tegenwoordig hebben we allemaal een sociaal
netwerk. Iedere medewerker kent wel iemand online of in zijn eigen vrienden- of
familiekring die geschikt zou kunnen zijn voor een bepaalde positie. Laat je
medewerkers eens een link rondsturen. Zorg er ook voor dat recruiters goed
online zichtbaar zijn op verschillende sociale netwerken.
Wat we nu veel zien, is dat veel recruiters actief zijn op LinkedIn. Het
sociale netwerk wordt steeds groter. Door rond te bladeren in de eigen
contacten, komt er waarschijnlijk iemand naar voren die voor een open vacature
geschikt zou kunnen zijn.
Tip 4: Weet waar je de kandidaat kunt vinden
Wat is het interessegebied van jouw ideale kandidaat? Op welke sociale netwerken zou hij of zij te vinden kunnen zijn? Een niet-alledaags voorbeeld: Jouw bedrijf is op zoek naar een audio-video-technicus. Waar ga je deze vinden? Op Facebook bestaan er groepen voor audio-video-enthousiastelingen. De kans is groot dat je hier een technicus vindt die zijn vak verstaat. Je gaat doelgericht op zoek en vindt waarschijnlijk de juiste kandidaat. Recruitment marketing is gewoon een kwestie van weten waar je moet zoeken.
Tip 5: Spreek zelf potentiële kandidaten aan
Jij weet als recruiter als geen ander waar je
naar op zoek bent. Natuurlijk is het ook voor de kandidaat vleiend om
aangesproken te worden, dus de kans is groot dat het van beide kandidaten een
succes wordt.
LinkedIn is een goede plaats om kandidaten aan te spreken. Hier kun je met een
gratis account veel profielen bekijken en vaak kun je ook contact opnemen. Je
ideale kandidaat is maar een paar muisklikken verwijderd.
Als je als recruiter
een potentiële kandidaat gaat aanspreken, vergeet dan vooral de persoonlijke
aanpak niet. Dat zou, in combinatie met deze vijf tips, zeker tot succes moeten
leiden.